×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بار گردشگری لرستان را قطار به دوش می‎کشد

 اشتباه نکنید ما قصد گفتن تاریخچه ساخت قطار را نداریم بلکه می ‎ خواهیم از قطاری بگوییم که حال می ‎ خواهد بار سنگین گردشگری را در لرستان تحمل کند.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، ریل ایران در ناحیه استان ما که مسیر اندیمشک تا دورود را در بر می ‎ گرفته دارای پیچیدگی هندسی است و در منطقه ‎ ای پرپیچ‌وخم ساخته شده برای همین ویژگی خاص، به دانشگاه راه‌آهن شهره دارد.

 هم‌اکنون سوت قطاری از این مسیر شنیده می ‎ شود که می ‎ خواهد از طبیعت بکر استان عبور کرده و فراموشی ‎ های گذشته را درنوردد.

قطار مدرن گردشگری لرستان ۱۴۸ کیلومتر را می ‎ پیماید

در این رابطه حامد خلیلی، مجری طرح ریل رود اظهار کرد: لرستان سرزمین بکری است که در غرب ایران و همچون نگینی در میان جنگل ‎ های بلوط، بنه و کوه ‎ های سر به فلک کشیده می ‎ درخشد.

وی با بیان اینکه قطار مدرن گردشگری ۳۳۶ صندلی ظرفیت داشته و ۱۴۸ کیلومتر را می ‎ پیماید، ادامه داد: اگر قصد دیدن منطقه زیبا و طبیعت بی‌همتای دورود را دارید پس از سوارشدن در ایستگاه دورود با طی مسافتی حدود ۲۰ دقیقه به ایستگاه گردشگری چم چیت خواهید رسید که با مناظری بکر و طبیعی و فوق ‎ العاده این امکان را برای عکاسی به شما می ‎ دهد.

خلیلی بیان کرد: صبحانه در این ایستگاه صرف شده و پس از بازدید آبشار آب گرمه به سمت آبشار زیبای عیدانه که در مسیر ریل ایجاد شده است حرکت می ‎ کنیم.

مجری قطار گردشگری لرستان گفت: بعد از یک توقف پنج‌دقیقه‌ای به سمت آبشار و ایستگاه بیشه رفته و دو ساعت در آنجا می ‎ مانیم. سپس برای صرف ناهار و دیدن زیبایی ‎ های روستایی بکر به نام آب شباندر در کیلومتر ۵۰۱ مسیر شمال به جنوب خواهیم رفت.

وی ادامه داد: منطقه بکر ۵۰۳ قاب عکس سه وجهی از دیگر مناطقی است که به آن می ‎ رویم و نمای ورودی دو تونل در امتداد هم پل را خواهیم دید که پس از آن به شاهکار مهندسی ریلی کشور یعنی ایستگاه سپیددشت(چم سنگر) که یکی از رؤیایی‌ترین ایستگاه ‎ های ریلی کشور است؛ خواهیم رسید.

خلیلی گفت: بعد عبور از ایستگاه چم سنگر به چشمه آب‌درمانی گوگرد رسیده و ۲۰ دقیقه توقف می ‎ کنیم. سپس در ایستگاه ۵۳۸ پنج دقیقه مانده و نهایتاً با طی مسافتی ۲۰ دقیقه ‎ ای به ایستگاه پل آب مامون با ۹۰ دقیقه توقف خواهیم رسید.

مجری طرح ریل رود بیان کرد: اینجا انتهای مسیر ریل رود قطار گردشگری است و دوباره بدون توقف به ایستگاه دورود برمی ‎ گردیم.

تاکنون ۸۰ درصد راه را آمده ‎ ایم

سیروس ابراهیمی، مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان نیز گفت: با توجه به شناختی که از این طرح داریم در حوزه تبلیغات باید بیشتر کار شود و در این میان استفاده از ظرفیت تورگردان ‎ ها فرصت بسیار مناسبی است.

وی بیان کرد: آن‌ها می ‎ توانند بلیت‌های این سفر را پیش‌فروش کنند و مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

ابراهیمی ادامه داد: تاکنون ۸۰ درصد راه را آمده ‎ ایم و برای ادامه باید تورگردان ‎ های داخلی و خارج استان را شناسایی و به‌کارگیری شوند.

مسیر را به جاذبه ‎ ای طبیعی و علمی تبدیل کرد

در ادامه قدرت ‎ الله ترابی ‎ نژاد، فرماندار چگنی نیز بیان کرد: می ‎ توان این مسیر را به جاذبه ‎ ای طبیعی و علمی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: مدیران فنی ما حتی در حوزه راه‌سازی نیز می ‎ توانند مؤثر باشند و این تور را به سفری علمی و تفریحی تبدیل کنند.

ترابی ‎ نژاد گفت: همچنین ظرفیت دیگر چشمه ‎ ها مانند هفت‌چشمه نیز می ‎ تواند به‌کارگیری شود.

قطار گردشگری لرستان پذیرای مسافرین نوروزی است

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان نیز بیان کرد: قطار گردشگری استان شامل ریل باس مدرن با ظرفیت ۳۳۶ صندلی در چهار واگن است که در ایام نوروز از شهرستان دورود تا ایستگاه کشور با عبور از ۱۹ ایستگاه رفت‌وبرگشت و بلاک‌های بین ایستگاهی پذیرای مسافرین نوروزی است.

وی با اشاره به مناظر بکر و بی‌نظیر در مسیر این قطار تصریح کرد: آبشارهای زیبای بیشه، آب گرمه، عیدانه، جلوه‌های بی‌نظیر از زندگی روستایی در آب شباندر، چشمه آب‌درمانی گوگردی چم سنگر، شاهکار مهندسی صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایستگاه سپیددشت در کنار رودخانه خروشان سزار، کوه ‎ های سر به فلک کشیده، تونل ‎ ها و پل ‎ های راه‌آهن ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله جلوه ‎ های ویژه و جاذبه ‎ های گردشگری در مسیر حرکت این قطار گردشگری است.

قاسمی گفت: اقامت در اقامتگاه ‎ های بوم ‎ گردی، طبخ  و سرو غذاهای بومی و اجرای موسیقی محلی طی این مسافرت ریلی در کنار بازدید از آثار تاریخی شهرهای خرم ‎ آباد و بروجرد مانند قلعه فلک ‎ الافلاک، مساجد تاریخی بروجرد و جاذبه ‎ های طبیعی گردشگری شهرستان الیگودرز از برنامه ‎ های در نظر گرفته شده در پکیج گردشگری این قطار است که به همت شرکت حامی گشت گهر و حمایت این اداره کل راه‌اندازی می ‎ شود.

شروع بد باعث تبلیغات منفی علیه کار می ‎ شود

سید موسی خادمی استاندار لرستان نیز در ادامه گفت: اصل کار ایجاد قطار گردشگری بود که انجام شد و در ادامه باید سعی کرد که هدف گردشگری آن به نحو مطلوبی شکل گیرد.

وی بیان کرد: در پیشبرد این هدف تمامی مدیران و مسئولین باید کمک کنند چراکه اگر بد شروع شود در آینده از آن استقبال نمی ‎ شود.

خادمی اضافه کرد: یک تیم قوی باید مدیریت کار را بر عهده بگیرد و هیچ ایرادی ندارد که دیر آغاز شود اما شروعی خوب باید داشته باشد.

استاندار لرستان بیان کرد: همچنین از تورگردان ‎ هایی که اهلیت لازم را دارند استفاده شود.

وی اضافه کرد: تمامی جوانب بررسی و دستگاه ‎ های مربوطه همکاری بیشتری با این طرح داشته باشند چراکه شروع بد باعث تبلیغات منفی علیه کار می ‎ شود.

قطار کار خود را از ۲۵ اسفند جاری شروع می ‎ کند

همچنین اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفته بود: امسال قطار گردشگری غرب کشور برنامه ریزی شده که مسیر بسیار زیبایی است.

وی با بیان اینکه این مسیر حدود ۲۵ ایستگاه دارد، ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۱۴ ایستگاه عملیاتی شده است.

مونسان بیان کرد: قطار در این ایستگاه ‎ ها توقف می ‎ کند و گردشگران می ‎ توانند از این فضا بهره ببرند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه این قطار به غرب کشور می ‎ رود، اضافه کرد: اقامتگاه ‎ ها و هتل ‎ های بسیار خوبی در مسیر قرار دارند که همه آماده پذیرایی از مسافران هستند.

به گفته وی این قطار کار خود را از ۲۵ اسفند جاری شروع می ‎ کند.

سفر با قطار گردشگری تجربه خاص و نابی است که رسیدن به مقصد هیچ معنایی ندارد بلکه هدف از سفر، لذت بردن از مسیر زیبا و بکر است. باید دید اسب آهنی که همواره بارهای سنگین را بر دوش می ‎ کشد این بار چگونه می ‎ تواند به یاری لرستان بشتابد؟

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false