×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تازه ترین کتاب نظریه های ادبی منتشر شد

تازه ترین کتاب “نظریه های ادبی” با رویکردی تطبیقی به ادبیات فارسی منتشر شد.

“نظریه های ادبی” را دکتر عزت الله سپه وند، نویسنده لرستانی، در یازده فصل و با پرداختی تطبیقی به نظریه های اخلاقی- انسان گرا، فرمالیستی، خواننده محور، مارکسیستی، ساختارگرا، پساساختارگرا، پسامدرن، فمنیستی و پسااستعماری به همراه واکاوی و کاربرد برخی از این نظریه ها در متون کهن ادب فارسی – با تحلیل آثاری از عین القضات، ناصرخسرو، مولوی، حافظ، شبستری، فروغ فرخزاد و… سامان داده است.

از مهمترین ویژگی های این کتاب، ارائه  مهمترین مبانی فلسفی نظریه های ادبی از تفکرات افلاطون و ارسطو گرفته تا امثال کانت و هگل و از هایدگر و گادامر تا پل ریکور و ژاک دریدا به صورتی منسجم، و قابل فهم و تفهیم است.

لحن روایتگرانه، ساده و صمیمی کتاب، به همراه تلفیق و تطبیق آن با نمونه هایی از شعر و نثر فارسی جذابیت آن را برای خوانندگان بیشتر کرده است.

 در بخشهایی از  پیشگفتار این کتاب آمده است؛

“حقیقت این است که عرصه  نظریه های ادبی،  برخورد نظریات و گفتمان های مختلف و گاه مخالف فکری بر سر بنیادی ترین مسائل مرتبط با ادبیات است. شاید برای برخی دانشجویان، راه رفتن در این جنگل هزارتو کمی ترسناک به نظر برسد اما بی تردید به تماشای منظره های شگفت و لذت بخش آن می ارزد.

نکته دیگر اینکه تاریخ نظریه های ادبی نیز همچون تاریخ هنر و فلسفه، خطی و مبتنی بر توالی صِرف زمانی نیست. افکار و نظریه ها، غالباً در تاریخی دَوری در چنبر روابط متقابل یا کنش و واکنش های علت و معلولی درهم تنیده و تاب خورده و تحول و تطور یافته اند.

گفتنی ست کتاب پیشین این نویسنده، با عنوان “هرمنوتیک، ادبیات، گفتگوبامتن” (نشرعلم، تهران۱۳۹۱) در کنار آثاری همچون “رستاخیزکلمات” استاد شفیعی کدکنی، به مرحله ی پایانی جایزه ادبی جلال آل احمد (در سال ۹۱) راه یافته بود.

نظریه های ادبی را انتشارات دانشگاه پیام نور منتشر و به علاقه مندان عرضه کرده است.

این کتاب از طریق http://digibook.pnu.ac.ir قابل دریافت و خرید است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false