×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تحریم‌ چه بلایی بر سر تجارت ایران و اروپا آورد؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه دیدارهای خارجی خود با سفیر فنلاند در ایران به گفت و گو نشست و از کاهش جدی تجارت مشترک میان دو طرف در سه سال اخیر گفت.
 هر چند تجارت ایران در سال‌های گذشته تا حد زیادی حول محور کشورهای منطقه و آسیا تعریف شده اما ایران و اروپا از گذشته دور در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تبادل تجاری داشتند و این روال در سال‌های قبل نیز ادامه داشت.

با از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سه سال گذشته، میزان تجارت خارجی ایران کاهش یافت و در این میان همکاری‌های اقتصادی مشترک با اروپا بیشترین کاهش را تجربه کرد. هر چند دولت‌های اروپایی بارها از تلاش خود برای افزایش دوباره مبادلات سخن گفته‌اند اما به نظر می‌رسد تا برطرف نشدن خطر تحریم‌ها، نمی‌توان انتظار تغییری جدی در این مسیر را داشت. موضوعی که در جریان دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران با سفیر فنلاند در تهران نیز بار دیگر بر آن تاکید شد.

غلامحسین شافعی در دیدار با کیو نوروانتو، سفیر فنلاند در تهران، اظهار کرد: فنلاند ازجمله کشورهای اروپایی با رشد اقتصادی و سطح رفاه عمومی بالایی است از اهمیت استفاده از تجارب این کشور برای ایران در شرایط فعلی سخن گفت.

او به‌طور ویژه به تمایل ایران برای استفاده از تجربیات فنلاند در صنعت آبزیان، صنایع دریایی و همین‌طور استفاده مناسب از آب با روش‌های جدید اشاره کرده و گفت: این حوزه‌ها برای ما مهم است؛ چراکه ایران با توجه به موقعیت طبیعی و خشکسالی گسترده، در آینده به دنبال استفاده از روش‌های نوین کشاورزی است. بنابراین در این زمینه‌ها می‌توانیم همکاری‌های خوبی با کشور فنلاند داشته باشیم.

در این دیدار، سفیر فنلاند در تهران نیز با اشاره به آغاز به کار دولت جدید در ایران گفت: شرایط فعلی، برهه حساسی در ایران محسوب می‌شود و ما منتظر هستیم ببینیم در زمینه اقتصادی چه تحولات جدیدی در دولت صورت خواهد گرفت.

کیو نوروانتو با تأکید بر روابط مطلوب میان ایران و فنلاند به جلسات کمیته مشترک دو کشور در محل سفارت اشاره کرده و افزود: با صحبت‌های مفیدی که انجام شد می‌توان امیدوار بود گام‌های بلندی در مسیر رونق روابط تجاری دو کشور برداریم. ما به‌عنوان سفارت وظیفه داریم روابط را در همه زمینه‌ها و به‌خصوص در زمینه اقتصادی با شما رونق بدهیم و امیدوارم بتوانیم بعد از استقرار دولت جدید هم این مسیر را ادامه دهیم.

نوروانتو با تأکید بر اینکه گسترش روابط اقتصادی دو کشور مستلزم شناسایی زمینه‌های مهم همکاری است، مشارکت بیشتر بین تجار دو کشور برای دریافت اطلاعات به‌روز از موقعیت اقتصادی ایران و فنلاند را مهم ارزیابی کرد.

او اظهار کرد: من در مدت حضورم در ایران شاهد بودم که با وجود تحریم‌های سخت، ایران توانسته در زمینه اقتصادی توسعه یابد. محصولات جدیدی در بازارهای ایران تولید شده و رقابت‌پذیری افزایش یافته است که این خودش نشان می‌دهد ایران در زمینه اقتصادی تحول داشته است.

سفیر فنلاند در تهران یادآوری کرد: در سطح جهانی جو اقتصادی غالب در حال تغییر است؛ ازاین‌رو برای انجام مبادلات تجاری بین تجار دو کشور و در زمینه روابط اقتصادی باید این تغییرات را شناسایی کنیم. باید خودمان را برای آینده آماده کنیم. امیدوارم تحریم‌ها لغو شوند و ما بتوانیم روابط تجاری بهتری داشته باشیم.

در ادامه هم شافعی با تأکید بر حساسیت موقعیت فعلی ایران، گفت: امیدواری بسیار زیادی به تغییرات مثبت در ارتباط با جامعه جهانی داریم. رئیس پارلمان بخش خصوصی، ادامه داد: تحریم‌ها اثرات نامطلوبی بر روابط اقتصادی ما با کشورهای دیگر، ازجمله فنلاند داشته است؛ اما آینده برای ما روشن است که می‌توانیم جبران مافات گذشته را در این ارتباط داشته باشیم.

او ادامه داد: با کمال تأسف مسائل تحریم باعث شده بیش از ۳۰ میلیارد دلار حجم معاملات ایران با اتحادیه اروپا از بین برود. این بر اقتصاد هر دو طرف اثر خواهد داشت و نباید از کنار آن به‌سادگی عبور کرد.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false