×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سایه سنگین کرونا بر بازار صنایع دستی لرستان؛ نان ۳۰ هزار نفر آجر شد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ سایه سنگین کرونا بر بازار صنایع دستی لرستان سبب شد تا کسب و کار فعالان این بخش از رونق بیفتد و ۳۰ هزار نفر که در این حوزه مشغول فعالیت هستند با مشکل مواجه شوند.

عباس حمزه‌ای کارشناس حوزه صنایع دستی لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در پی شیوع ویروس کرونا صنایع دستی نیز مانند تمام مشاغل آسیب زیادی خورد؛ فروش صنایع دستی به دو عامل عمده گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع دستی که در سراسر کشور برگزار می‌شود بستگی دارد که متاسفانه با شیوع کرونا گردشگری به صفر رسید و نمایشگاه‌ها نیز تعطیلی شدند.
وی افزود: صنایع دستی به خاطر وضعیتی که پیش آمد لطمه بسیار شدیدی خورد به ویژه صنایع دستی لرستان که بیشترین فروششان در نمایشگاه‌های نوروزی است که عمدتا در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد برپا می‌شوند. امسال نمایشگاه‌های خرم‌آباد و بروجرد برگزار نشد و خبری از برپایی نمایشگاه سراسری صنایع دستی هم نبود و همین عامل مهمی شد که صنعت گران ما از بازدید جا بمانند در حال حاضر نیز  تنها بازارچه صنایع دستی لرستان در شهرستان خرم‌آباد تعطیل است، در بروجرد نیز وضعیت به همین شکل است و صنعتگران با مشکلات بسیاری برخورد کردند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان در رابطه با جبران خسارت سیل و کرونا به صنعت گران این حوزه عنوان کرد: بر اساس تعاملاتی که وزارت کار با استان‌ها داشت، افرادی که تمایل داشتند می‌توانستند وارد سامانه کارا شوند و از قسمت تسهیلات کرونایی که شامل ۱۳ بخش و زیر مجموعه بود یکی از بخش‌ها و زیر مجموعه‌ها را انتخاب می‌کردند.
وی بیان کرد: مهلت ثبت نام در سامانه مذکور تا قبل از پایان مرداد ماه بود اما اکنون افرادی که بیمه دارند تا ۱۵ شهریور و افراد فاقد بیمه تا ۳۱ شهریور فرصت دارند در سامانه کارا و در قسمت تسهیلات کرونا ثبت نام کنند تا خیلی سریع کارها انجام شود.
باباحسینی گفت: از اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون چه در بحث بازارچه‌های موقت فروش، بازارچه‌های نوروزی، نمایشگاه‌های ثابت یا خودگردان صنایع دستی، کارگاه‌های تولیدی و واحدهای آموزشی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. کرونا بر بخش‌های زنجیره‌های فروش، زنجیره عرضه محصولات، تامین کنندگان مواد اولیه، بخش حمل و نقل مواد اولیه و بازارهای فروش، واحدهای تولیدی انفرادی، کارگاه‌‌های کوچک و خانگی خسارت وارد کرد.
وی گفت: در حوزه صنایع دستی بر اساس آمار سامانه هوشمند صدور مجوزها که به صورت کشوری فعالیت می‌کند نام نزدیک ۷ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت سامانه شده‌ که دارای مجوز رسمی تولید هستند. چه در زمینه کارگاه‌های کوچک و چه در زمینه‌هایی مانند عرضه مواد اولیه و فروش صنایع دستی تقریبا در مجموع نزدیک به ۳۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم فعالیت می‌کنند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی لرستان عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شد مجوز هیچ کسی باطل نشد و همه تا پایان شهریور ماه بدون اینکه نیاز به مراجعه حضوری داشته باشند مجوز آنها تمدید شد و برای افرادی هم که مراجعه کردند حداقل اعتبار هر کدام از پرونده‌ها تا دو سال تمدید شده است.
وی بیان کرد: فروش صنایع دستی استان لرستان با توجه به شرایط فعلی همانند سایر نقاط کشور مطلوب نیست و امیدواریم با کمتر شدن این شرایط محیطی و امکان برگزاری نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و استانی بازهم فضا بهتر شد و بتوانیم هنرمندانمان را برای شرکت و فروش محصولاتشان در نمایشگاه‌های کشورهای همسایه معرفی کنیم.
بابا حسینی گفت: به فعالان عرصه صنایع دستی توصیه می‌کنیم به توجه به مشکلات موجود بیشتر وارد فروش در بستر فضای مجازی شوند و از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی استفاده کنند.
با توجه ضربه‌ای که ویروس منحوس کرونا بر پیکره صنایع دستی لرستان وارد کرده است چشم امید صنعتگران و هنرمندان لرستان به حمایت‌های ویژه دولت است تا از زیر بار مشکلات مالی پیش آمده قامت راست کنند.تسنیم

Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false