×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
طرح تفصیلی شهر خرم آباد، ظرفیتی قانونی برای توسعه شهر


طرح تفصیلی شهر خرم آباد سند پیشران توسعه و عمران شهر است که با ظرفیت قانونی خود می تواند بخش زیادی از مشکلات و موانع را در مسیر توسعه بردارد.

یکی از ضروریتهای شهر خرم آباد و انتظارات مردم نجیب،با فرهنگ و با اصالت آن وجود زیر ساختهای شهری مدرن و مبلمان مناسب شهری و در خور شأن این دیار بعنوان مرکز استان لرستان است که با جمعیت بیش از نیم میلیون نفر‌ ، به گواه باستان شناسان و دانشمندان مطرح دیرینه شناسی بعنوان یکی از قدیمی ترین سکونت گاهای بشر در جهان شناخته شده است.
وضعیت فعلی شهر خرم آباد با وجود خیابان های تنگ و غیر استاندارد در مرکز شهر از عوامل مهم ترافیک شهری بوده که وجود بافت فرسوده و املاک شخصی در معابر اصلی شهر و از طرفی به دلیل قرار گرفتن این مستغلات در طرح های مختلف عمرانی و شهری امکان صدور مجوز نوسازی آن ها نیز عملا وجود ندارد که این موضوع علاوه بر مشکلات فوق چهره شهر را نیز مخدوش کرده است.

تصویب طرح تفصیلی شهر خرم آباد از مهرماه امسال با پیگیری های دکتر خادمی استاندار محترم لرستان، معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر ، گام بلندی در جهت رفع مشکلات موجود در مسیر توسعه شهر خرم آباد است و بعبارتی طرح تفصیلی شهر خرم آباد سند پیشران توسعه و عمران شهر است که با ظرفیت قانونی خود می تواند بخش زیادی از مشکلات و موانع را در مسیر توسعه بردارد و با استفاده از این ظرفیت ، مشکلات مربوط به پروانه ساخت، تکلیف املاک و اراضی موجود در معابر و …. را مرتفع کرد.

تعیین تکلیف اراضی بدون استفاده نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته و خصوصاً در مورد انتقال پادگان ۰۷ خرم آباد به خارج از شهر و زمین های این مجموعه، مورد نظر است.
با مطرح شدن خروج این مجموعه نسبتا وسیع نظامی از مرکز شهر که حدود ۱۷ هکتار وسعت دارد، با تاکید نماینده عالی دولت در استان لرستان، شهرداری خرم‌آباد ، اداره کل میراث فرهنگی و ارتش با همکاری و مشارکت نسبت به تغییر کاربری این مجموعه اقدام کرده و از آنجا که برخی از بناهای این مجموعه متعلق به دوران پهلوی اول بوده و به ثبت ملی هم رسیده است بنابراین نمی‌توان تغییری در این بناها ایجاد کرد و تنها می توان از زمین های خالی این مجموعه به عنوان فضای آموزشی، فرهنگی، تجاری،مسکونی و فضای سبز استفاده کرد.

متعاقب این تصمیم ارزشمند بخشی از زمینهای مذکور به شهرداری واگذار شده تا از محل فروش قطعات مسکونی و تجاری آن به تعریض برخی از خیابان‌های شهر از جمله سه‌راه اسدآبادی و خیابان انقلاب اقدام نموده که باتوجه به مرکزیت پادگان مذکور می توان با ایجاد خیابان های ارتباطی جدید علاوه بر کاهش ترافیک، زمینه بازدید شهروندان را از ابنیه تاریخی این مجموعه که به سبک معماری دوران پهلوی ساخته شده فراهم کرد و با کاربری جدید ظرفیت خوب گردشگری را نیز در این قسمت فراهم آورد.

تکمیل این طرح و ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک دو طرح و پروژه ارزشمند است که مورد تاکید دولت یازدهم بوده و امیدواریم که هر چه سریعتر با اجرایی شدن آنها آرزوی دیرینه مردم خرم آباد برآورده شود./ روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false