×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
محمد خدابخشی نماینده الیگودرز: پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت، رتبه‌بندی معلمان و تعیین ساز و کار سرمایه‌گذاری در بورس


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بررسی و تصویب اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ مواردی مانند پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت و رتبه‌بندی معلمان تعیین تکلیف شده است.

محمد خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، اظهار کرد: در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق موارد اصلاحی به تصویب رسید.

وی عنوان کرد: بر این اساس وزارت امور اقتصادی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را بر اساس روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عرضه نماید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: از سویی واگذاری سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس مشروط به اینکه مدیریت این صندوق ها بیش از سه سال دولتی نباشد و همچنین عرضه سهام به روش ثبت سفارش با شرایطی مجاز است.

خدابخشی ادامه داد:  بنابراین وزارت امور اقتصادی مجاز است سهام شرکت‌های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران در مالکیت دستگاه‌های اجرائی، شرکت‌های تابعه و بانک‌های دولتی را در چهارچوب روش‌های مندرج واگذار کند.

وی افزود: در صورت واگذاری در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد این صندوق‌ها انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق‌ها و عرضه واحدها و صندوق‌های یاد شده به عموم امکان‌پذیر است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: عرضه سهام شرکت‌ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سقف ۳۰ درصد مشمول تخفیف است.

خدابخشی گفت: رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی و تامین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال و متناسب‌سازی حقوق شهدای بازنشسته و همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی از دیگر مصوبات بود.

وی اظهار کرد: در راستای مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان، نظام تامین اجتماعی فراگیر و متمرکز، تامین مطالبات سهم قانونی حق عضویت اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و اجرای سیاست‌های جمعیت و تعالی خانواده به دولت اجازه داده شد تا سقف یک میلیون و پانصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیر منقول مازاد تامین نماید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: ساز و کار اجرائی، تعیین و تخصیص موارد فوق با اولویت مطالبات بر اساس آیین‌نامه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیات وزیران بر عهده کارگروهی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر اقتصاد و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌نفع خواهد بود.

خدابخشی افزود: بر اساس مصوبات نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در سال آینده در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی و سامانه مبادله الکترونیکی قانون امور گمرکی است.

وی تاکید کرد: از سویی در سال ۱۴۰۰ نرخ ۴ درصد حقوق گمرکی مذکور در صدر بند (د) ماده ۱ قانون امور گمرکی برای کالاهای اساسی و دارو به یک درصد و برای سایر کالاها به ۲ درصد ارزش گمرکی کالا تقلیل می‌یابد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در سال آینده نباید مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی و دارو افزایش یابد، گفت: همچنین حقوق ورودی خودرو حداقل به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن تعیین می‌شود.

خدابخشی اظهار کرد: در بخش‌های دیگری از مصوبات وزارت نیرو مکلف شده متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را با احتساب بهای انتقال انرژی برق تا محل تحویل به مصرف‌کننده، بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند./ پايگاه اطلاع رسانى نماینده الیگودرز

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false