×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نبرد سیل و آفت مدیریت لرستان در چند دهه اخیر



مسعود ارشادی

در هفته های اخیر شاهد بارش های متعددی بودیم که سابقه آن شاید به دهه های پیش از انقلاب بر می گردد. در آن زمان شهر ها گسترش نیافته بود و درختان بلوط از رشته کوهای زاگرس مانند دژی سترگ محافظت می کردند .
نتیجه وضعیت بحرانی مدیریت شهری فعلی را چیزی جز نوع تفکر مدیریتی در دهه های اخیر نمی دانم، چرا که به گذشته که برمی گردیم، همواره شهرها در حاشیه رودها شکل می گرفتند و بنا به رشد جمعیت با بهره گیری از دانش روز مهندسی و توجه به زیر ساخت های موجود روستاها را به شهرک ،شهرک ها را به شهر و ….. گسترش می دادند. در بعد از انقلاب بنظر می رسد فقط با جابجا کردن تابلوهای ورودی شهر ها، آنها را گسترش داده ایم .
شهر خرم آباد و غافلگیری مدیران و هجمه، تنش و فشار های جسمی و روانی در این بحران سیل، چیزی جز ضعف مدیریت شهری و خودخواهی در نحوه مدیریت در این چند دهه اخیر نیست. انتصاب مدیران ناکارآمد ،عملکرد ضعیف شوراهای اسلامی شهر و عدم نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری ها، نوع مدیریت منابع و تخصیص بودجه های عمرانی، رشد بی رویه حاشیه های شهر ، نبود نظام نامه و طرح تفصیلی گسترش شهر و مطالعه آمایش منطقه ای، عدم بهره گیری از علوم مختلف در مطالعات پروژه های عمرانی و عدم نگاه به دانش روز مهندسی آب و سایر علوم مرتبط با دانش مهندسی از قبیل علوم کشاورزی، صنعت و … حاصل وضیعت بحرانی مدیریت شهری فعلی است. بنده سیل اخیر را اتفاقی میمون می دانم، چرا که بعد از آن مردم مطالبه بیشتری را از مدیران و انتصاب های آتی خواهند داشت، به نحوی که اگر کسی در مسند کاری قرار گیرد، از بیم آنکه توان مدیریت آن کار را نداشته باشد جرات پذیرفتن آن مسئولیت را نداشته باشد.

با توجه به بودجه تخصیصی می توان استارت شهری مبتنی بر علم روز دنیا را استارت زد و هر کدام از مسائل صدرالاشاره را تا حدودی با استانداردی بیش از قبل پیش برد و نظریه های آزمون و خطاها را با علم قاطع جایگزین کرد.
مطالبه اندک مردم با توجه به دانش اندک آنها باعث مدیریت باری به هر جهت در این چند دهه شده است. عامه و خاصه مردم باید با انتخاب اصلح و ترویج فرهنگ مطالبه گری، از نحوه مدیریت آزمون و خطا و سردرگم در سایر دستگاه های اجرایی جلوگیری کنند.
سیل اخیر را پاس می داریم، چرا که نقطه عطفی را جهت سکانداری متفاوت در مدیریت کلان شهری رقم خواهد زد.
امید است ذهن و نگاه مدیران بومی و غیر بومی به این دیار کهن برگرفته از استاندارد های روز کشور و دنیا در سایر زمینه ها باشد و شرایطی بوجود آید که چرخه سکان داری این مرز و بوم افراد نالایق و ناکارآمد را که بنا به هر دلیلی بر سر کار می آیند، بدون هیچ حاشیه ای که لرستان را متضرر نماید، از گردونه این ماراتن خارج نماید که شاهد بحران در مواقع فوق اضطراری باشیم نه سیلی که چند هزار سال از این مسیر عبور کرده و تاریخ سکنه این مرز و بوم را به گوش همه دنیا رسانده است.انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false