×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی: دکتر جواد پذیرش


اهمیت مواد مخدر و آسیب های روانی و اجتماعی ناشی از آن بر هیچ کسی پوشیده نیست. در خصوص مهمترین موضوعی که از طرف خانواده ها بعنوان یک دغدغه خیلی مهم مطرح شده است، متاسفانه مواد مخدر در رتبه نخست قرار دارد. دیگر آسیب‌های اجتماعی در رتبه های بعدی قرار دارند و این بدین دلیل می‌تواند باشد که یک شخص معتاد متاسفانه می تواند علاوه بر خود چندین خانواده را درگیر خود نمایند. برای این موضوع وزارت آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا کند و به تبع آن وزارت ورزش و جوانان با تخصیص امکانات سخت افزاری و تبلیغات برای جذب جوانان به ورزش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه وارد عمل شوند. یک روش خیلی مهم برای پیشگیری از افتادن جوانان در دام اعتیاد است و در جنبه دیگر دعوت از چهره‌های موفق ورزشی برای ورود به این موضوع پیام آور سلامت در جامعه می باشند و ممکن است ایجاد انگیزه نمایند که جوانان بیشتری به سمت و سوی ورزش روی بیاورند تا در دام اعتیاد نیفتند. از آنجایی که این بلای خانمان سوز فرد را در منجلاب فرو می‌برد و باعث می‌شود که شخص از نظر منزلت اجتماعی تنزل پیدا کند و به خاطر نداشتن آگاهی و بی اطلاعی به آن روی آورد اینجا نقش آموزش خیلی برجسته و نمایان می شود به عنوان مثال اگر نوجوانی که در سن حساس زندگی خود می باشد رها گردد و از طرف خانواده و مدرسه این آگاهی به او داده نشود این امکان و احتمال وجود دارد که برای یک بار هم که شده این موضوع را امتحان کند و به تبع آن گرفتار گردد. سالم نگه داشتن محیط مدرسه برای دانش آموز نقش بسیار ارزنده و مهمی برای پیشگیری از اعتیاد در بین دانش آموزان دارد و این صرفاً به مدرسه بر نمی گردد بلکه نقش والدین و خانواده نیز بیشتر از مدرسه نباشد قطعاً کمتر نیست. در پژوهشی که دفتر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از جرم سازمان ملل متحد انجام داده است از ورزش به عنوان منبع رشد و تکامل انسان یاد می کند و ابراز می‌دارد که مردم از دوران باستان ورزش می کردند و در طول زمان انواع ورزش های جدید ابداع شده که شامل ورزش های گروهی و انفرادی، ورزش های سازمان یافته غیررسمی و ورزش های سازمان یافته حرفه‌ای و رسمی می‌باشند. انواع این ورزش ها می‌توانند فرصتی برای بازی و سرگرمی برای رقابت و برای رهایی از خستگی در زمانهای پرت می باشد. از سوی دیگر هر فرد با شناختی که از بدن خود دارد می تواند از ورزش بهره‌برداری‌های خاص خودش را بکند، بعضی افراد برای پر کردن اوقات فراغت شان ورزش می کنند بعضی دیگر برای قهرمانی و به دست آوردن شهرت، افراد چاق ورزش را وسیله ای برای کم کردن وزن و رسیدن به بدن ایده آل و حفظ فرم بدنی انجام می دهند.
از سوی دیگر ورزش باعث ترشح هورمون اندروفین که هورمون شادی آور می باشد که این نیز حس خوبی به افراد ورزشکار می‌دهد. شاید مهمترین بخش این موضوع گرایش جوانان و نوجوانان به ورزش برای افرادی است که بهره برداری های خاصی از آن می کنند و آن گرایش به عدم اعتیاد می باشد. پر واضح است افرادی که به دنبال ورزش می‌روند کمتر به مقوله اعتیاد و گرفتار آمدن در تار و پود این اختاپوس گرفتار می آید. انجام منظم فعالیت های ورزشی در کاهش فاکتورهایی که مقدمه‌ ی اعتیاد می باشد از جمله افسردگی، تنهایی و اضطراب می‌باشد و از همه مهمتر در جمع قرار گرفتن و عادت کردن به کار گروهی و تیمی و خروج از غار تنهایی افراد می باشد. نکته بسیار مهمی دیگر در انزوا قرار گرفتن فرد می تواند یکی از دلایلی باشد که اشخاص را به سوی این پدیده شوم سوق می‌دهد و تشویق آنان به فعالیت های ورزشی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد این امر هم فاکتورهای بسیار مهمی برای درمان این افراد که دچار اعتیاد شده اند بسیار کارآمد و درمانگر عمل می‌کند و در مراکز اقامتی و بازتوانی یک اهرم بسیار کارآمد و مقرون به صرفه تلقی می شود.
از آنجایی که زندگی سالم حق هر شهروندی می باشد و زندگی بدون وابستگی به مواد مخدر و اعتیاد بخشی از حقوق انسان می باشد، ابتدا باید شعار معروف پیشگیری بهتر از درمان است را سرلوحه کار قرار داد و این تکلیفی است که بر عهده همه اقشار جامعه از جمله خانواده و مدرسه قرار دارد.
به کمک این نهادها می توان سد بسیار محکمی در برابر اعتیاد به وجود آورد و دادن آموزش و آگاهی های لازم به افراد جامعه امری بسیار ضروری می باشد، چه بسا افراد ورزشکار در سطح حرفه‌ای نیز گرفتار این پدیده شوم شده‌اند و به دلیل نداشتن آگاهی لازم و برای به دست آوردن رکورد تازه ای یا قهرمانی در مسابقات اقدام به مصرف مواد افیونی نموده‌اند ودر دام این پدیده شوم وگرفتار آن شده اند .در اینجا نیاز است که توان مضاعفی بگذاریم و آموزش‌های لازم را قبل از اینکه اشخاص درگیر شوند به آنها بدهیم که بعدها پشیمانی به وجود نیاید.
خانواده ها که در ردیف اول این مبارزه قرار دارند باید بدانند که فرزندشان با چه کسانی رفت و آمد می‌کند و دوستان و رفقایشان از چه قشری هستند و سنگ بنای این مبارزه را محکم بگذارند. این واقعیت وجود دارد که علی رغم همه اقدامات پیشگیرانه متاسفانه تعدادی از افراد باز به مواد وابسته می شود و خدمات درمانی در این خصوص نیازمند می‌شود و این بار مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند. مهم ترین و راحت ترین راه های که بدون پرداخت هیچ هزینه سنگینی در راه کاهش مصرف مواد مخدر وجود دارد و همه ما از آن اطلاع داریم تشویق کردن و آشتی دادن افراد به سالن های ورزشی و ورزش کردن می باشد.
ورزش تنها نسخه ای است که می‌توان پیچید و افراد را از بی ارادگی و بی انگیزگی نجات داد ورزش فشارهای روحی روانی را کاهش می دهد و در این زمینه تغییرات زیاد و متفاوتی انجام گرفته است که این موضوع را اثبات نموده .
آنجایی که رفتن به سوی این مسیر که به جز تباهی و سقوط چیزی در آن نیست و بلای خانمان‌سوز این است که می تواند بنیان خانواده را متزلزل کند و اگر مدیریت نشود تهدیدی برای جامعه می باشد و سلامت جامعه را در برابر طوفان های سهمگین قرار می دهد که بهتر است که با یک (نه) گفتن خود و خانواده های مان را در برابر این آسیب مصون کنیم و از بنیان خانواده صیانت نماییم و با ارتقاء سطح دانش و آگاهی خود و دیگران را نیز یاری نماییم./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false