×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ورود تورهای گردشگری به زیستگاه سمندر لرستانی ممنوع شد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ورود تورهای گردشگری استان و استان‌های همجوار به زیستگاه سمندر لرستانی تا پایان فروردین ۱۴۰۰ ممنوع است.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در حاشیه جلسه کمیته طبیعت‌گردی استان با موضوع ممنوعیت زنده‌گیری و حمل‌ونقل سمندر کوهستانی لرستان افزود: در این جلسه کارشناسان حفاظت محیط زیست و گردشگری استان بر حفظ و نگهداری از گونه‌ی نادر و منحصربه فرد سمندر کوهستانی لرستان تاکید کردند و زنده‌گیری و حمل و نقل این گونه جانوری ممنوع شد.
وی اظهار داشت: همچنین ایجاد منطقه حفاظت شده شاداب‌کوه و زیستگاه سمندر کوهستانی لرستان به عنوان منطقه حفاظت شده برای این‌گونه جانوری در معرض انقراض مطرح شده است که پیگیری می شود.
وی ادامه داد: به موجب این جلسه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان به عنوان دبیر کمیته طبیعت‌گردی استان انتخاب  و مقرر شد این دستگاه از ورود تورهای گردشگری در ماه‌های اسفند و فروردین به محدوده زیستگاهی حفاظت شده سمندر کوهستانی لرستان جلوگیری کند.
قاسمی تاکید کرد: همچنین از طریق کمیته طبیعت‌گردی استان ممنوعیت زنده‌گیری سمندر کوهستانی، تخریب و آلوده کردن سراب‌ها، چشمه سارهای زیستگاهی و نیز ممانعت از هر گونه حمل‌ونقل و قاچاق این جانور به تمامی دفاتر گردشگری ابلاغ می شود.
سمندر لرستانی نخستین بار در سال۱۹۳۸توسط کایسر از شمال شهبازان لرستان یافت شد.
سمندرها از گروه دوزیستان بشمار می روند.در ایران ۸گونه سمندر متعلق به دوخانواده هینوبیده و سالاماندریده گزارش شده که به ۴جنس تعلق دارند که جنسneu rergusدارای بیشترین تعداد میباشد.
این گونه دوزیست بخشی از زندگی خود را در اب و بخش دیگر زندگی خود را در خشکی می‌گذرانند، سمندر از خزه و جلبک و ریشه گیاهان و گونه های مختلف بی مهرگان تغذیه می کند.
گونه سمندر لرستانی یکی از زیباترین گونه سمندر است که طول تقریبی آن۱۴سانتی متر وجز خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران می باشد.
این گونه منحصر به فرد استان لرستان بوده و در سال۸۹ توسط اداره کل محیط زیست استان زیستگاه های این گونه شناسایی و ثبت شد.
زیستگاه های این گونه منحصربفرد لرستان در بخش پاپی و جنوب پلدختر و شمال خوزستان کشف شده اند و مانند دیگر گونه های سمندر دامنه پراکنش چندان وسیعی ندارند.
این گونه یکی از گونه های اندمیک کشور است که پراکنش آن در ایران تنها منحصر به مناطق محدودی در استان لرستان شامل زیستگاه های شمال وژناب، بلالا، لفت، کرکی، کول سرمال و بخش جنوب شرقی پلدختر می باشد.ایرنا/ Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false