×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چاقی و اضافه‌ وزن بیش از ۴ میلیون دانش آموز در کشور


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش از چاقی و اضافه وزن ۴ میلیون ۱۰۶۳ نفر در کشور خبر داد.

اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان ( طرح کوچ) با موضوع اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی  دانش آموزان و تحلیل آمار شاخص توده بدنی حدود ۱۴ میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جاری امروز با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش برگزار شد.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در ابتدای نشست ضمن یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این مرد والا ایثار و از جان گذشتگی داشت. سالروز  شهادت این شهید والا مقام را تسلیت عرض می کنم. یافته های پروژه کوچ ما را مصمم تر به ادامه می کند. بر اساس نمودار اطلاعات ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار  و ۷۲۰  BMI(توده بدنی) دانش آموزان بررسی شده است.
وی افزود: امروزه ۶درصد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر و ۶۴ درصد وزن طبیعی و مابقی اضافه وزن دارند. فقط برای یک میلیون دانش‌آموز موفق به بررسی BMI(توده بدنی) نشدیم.
به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش دختران ۷۶/۵ و پسران ۲۴/۶ درصد لاغر و خیلی لاغری هستند. ۴۸ درصد پسران از دختران لاغرتر هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: میزان لاغری نسبت به سال ۹۵ در بین دانش آموزان کاهش یافته است. ۹۶/۵۷ درصد دختران و ۷۶/۵۹درصد پسران وزن طبیعی دارند. اگر دختران از لحاظ نخوردن و عدم تحرک بخواهند وزنشان را به شکل طبیعی نگه دارند مشکلات متعدد بروز می کند که نیازمند بررسی دارد.
وی ادامه داد: مرگ و میر کرونا ۵۰ هزار نفر است .بر اساس آمار ۴ میلیون دانش آموز اضافه وزن و چاقی دارند و سونامی بیماری های غیر واگیر در آینده مطرح است. امروز ۳۷۰ هزار مرگ در روز اتقاق می افتد که ۳۰۰هزار به دلیل بیماری غیر واگیر است که در آینده وضعیت متفاوت می شود.
حمیدی افزود: بیشترین دانش آموزان لاغر در سیستان بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان هستند.
به گفته او به دلیل تحرک بیشترین دامنه حرکتی را دانش آموزان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد دارند. همچنین در تهران، گیلان و کرمان دامنه حرکتی کاهش یافته است.
این مقام مسئول تصریح کرد: شهرهای تهران، گیلان، مازندران ، البرز و بوشهر بیشترین اضافه وزن را دارند. ۴ میلیون ۱۰۶۳ نفر دانش آموزان اضافه وزن و چاقی دارند. این مقوله بر روی سیاست گذاری های وزارت بهداشت موثر است.
حمیدی افزود: دیابت نوع دو، کاهش عزت نفس، کبد چرب،  اختلال خواب، ناتوانی جنسی، بیماری قلبی و … از دیگر عوارض چاقی است.
به گفته او باید ترکیب وضعیت بدنی هر دو سال یکبار انجام شود. اجرای این طرح باید در شورای عالی آموزش به تصویب برسد. سند کوچ باید به تصویب برسد و در وزارت ورزش و جوانان هم به تصویب برسد.
وی درباره طرح توزیع شیر مدارس گفت: این طرح هم اکنون  متوقف است اما این توزیع در بین مناطق خاص صورت می گیرد.
حمیدی افزود:  باید وضعیت سلامتی دانش آموزان در مدارس مورد توجه و ارزش گذاری قرار بگیرد. در سامانه “سناد” وضعیت سلامت نسل مورد توجه قرار بگیرد. هم اکنون ۴ میلیون دانش آموزان نمی توانند عضو تیم های ورزشی شوند. ۴ میلیون دانش آموز نمی توانند اقدامات مختلفی انجام دهند که این امر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.برنا/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false