×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چه می کند این ویروس کرونا: حسن خسروی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران

قبل از به وجود آمدن دولتها جنگها به صورت تن به تن و رو در رو بود. پس از آن به دلیل اختلافات سران کشورها و شوق کشور گشایی شاهان و فرمانروایان ابزار و تجهیزاتی نظیر توپ و تانک و… به میدان آمدند و سپاهیان کمتر مجبور بودند چهره به چهره بجنگند. با ورود اینترنت و موبایل و ماهواره به تناسب نیز سلاح ها و ابزارآلات جنگی تغییر ماهیت دادند و شاهد جنگ رسانه ای بوده ایم، بدین معنی که کشورها با استفاده از شبکه های رادیو و تلویزیون، رسانه و مطبوعات از آن سر دنیا برای این سر دیگر دنیا تصمیم گیری و مهره چینی و انقلاب و کشور گشایی و… ترتیب می دادند . در امتداد چنین رشد و توسعه و تکاملی، سلاح های لیزری و مدرن نیز وارد کارزارهای جنگی شده و کل معادلات جنگی و نظامی را دچار تغییرات اساسی کردند.

در سالهای اخیر؛ انرژی هسته ای و تکنولوژی به همراه کنجکاوی و شیطنت های علمی بشری وارد عرصه شبیه سازی و دست کاری در سلولهای حیوانی و بشری شد تا جایی که امروزه جنگ های مبتنی بر شمشیر و اسب و توپ و تانک تبدیل به جنگهای بیولوژیکی شده است. به عبارت دیگر جنگها از حالت سخت افزاری به سمت جنگهای نرم افزاری و زیستی سوق پیدا کرده است. تا دیروز اگر ارتش و ناو جنگی به جایی فرستاده می شد امروزه با یک فیلم، با یک سی دی، با یک برنامه و اپلیکیشن و حتی یک ویروس و بیماری باعث می شوند تا بدون لشکرکشی و بمب افکنی و… کشوری بر کشوری دیگر فائق آید. اینجا تنها یک چیز عامل برتری کشورها نسبت به یکدیگر می باشد تحت عنوان «دانایی » که فرمود: توانا بود هر که دانا بود. راز بقا در این دنیای وانفسا همانا دانایی است. کشوری در صحنه رقابت و جنگ و اقتصاد و سیاست پیروز است که از بقیه داناتر باشد.

اگر بپذیریم که ویروس کرونا به مدد دانش و مطالعات و پژوهش های دانشمندان چینی تولید و تکثیر شده و دنیا را درگیر خود کره است باید قبول کنیم که این اتفاق در سایه دانایی صورت گرفته هر چند که نیت و کاربرد آن غیر انسانی است.

ویروس کرونا به ما می گوید که با انتقال یک یاخته و سلول و بیماری و… می شود کشوری را واقعا از ابعاد مادی و معنوی و روانی دچار گرفتاری و مصیبت نمود. ویروس کرونا پیش مدخلی است برای جنگهای دیگر بیولوژیکی. ویروس کرونا دریچه ای جدید برای کشور گشایی هاست.

امروز ویروس را به جان ملتها می اندازند و فردا واکسن آنرا به جهانیان می فروشند. چه جنگی بهتر از این که بدون توپ و تانک تو را خلع سلاح کرده و تسلیم شوی!

ویروس کرونا یک هشدار جدی است برای دانا شدن. ما باید به سرعت برق و باد دانا شویم و هیچ چاره دیگری نیست. راز بقاء همین است، بیائید کمی فکر کنیم که ویروس کرونا چند هزار میلیارد تومان به کشور ما ضررو زیان وارد کرد. بیایید کمی فکر کنیم که ویروس کرونا کدامیک از ما را دچار دلهره و استرس و نگرانی و افسردگی نکرد! هیچ کدام ما نمی دانیم که فردا ویروس کرونا می گیریم یا نه؟! و این بسیار عجیب و غم انگیز است.
در حالی که هیچ کس گلوله ای به سمت ما شلیک نکرده است!/حسن خسروی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false