×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
چین: آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به نشست آتی وین درباره برجام تأکید کرد که آمریکا باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در یک کنفرانس خبری در آستانه نشست کمیسیون برجام در «وین» پایتخت اتریش در پاسخ به سؤال خبرنگار «شینهوا» ابراز امیدواری کرد که در نشست کمیسیون مشترک برجام، مسئله لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به نشست کمیسیون برجام که تا ساعاتی دیگر در پایتخت اتریش برگزار می‌شود گفت: «در حال حاضر، وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در مرحله مهمی قرار دارد. چین از نشست برجام برای بحث در خصوص موضوعات مربوط به لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به تعهداتش استقبال می‌کند».
ژائو لیجیان در ادامه ضمن انتقاد از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه داد: «پکن همچنین از تعاملات اعضای برجام با ایالات متحده به شیوه‌ای مناسب حمایت می‌کند و امیدواریم که تمامی طرفین در خصوص طرح بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهداتشان به اجماع برسند».
این دیپلمات چینی سپس تصریح کرد: «آنچه که می‌خواهم بر آن تأکید کنم این است که خروج یکجانبه آمریکا از برجام توافقات تمامی اعضای این توافق هسته‌ای را تضعیف کرد و این دلیل اصلی و ریشه‌ای بحران فعلی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران است».
وی با تأکید بر لزوم بازگشت بدون قید و شرط ایالات متحده به برجام توضیح داد: «ایالات متحده باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند و اعمال قدرت بر طرف‌های دیگر را کنار بگذارد».
ژائو لیجیان در پایان با تأکید بر عزم چین برای کمک به حفظ برجام گفت: «چین همواره نقش سازنده‌ای را در خصوص موضوع هسته‌ای ایران ایفا کرده است و همچنان به تلاش برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر برجام به مسیر اصلی ادامه می‌دهد و در عین حال، با قاطعیت از حقوق و منافع قانونی خود نیز حفاظت می‌کند».

ساعت ۱۷:۰۰ امروز (سه‌شنبه) قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان،‌ فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شود و در همین راستا رایزنی‌های فشرده بین هیأت‌های مختلف در وین در جریان است. آن گونه که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد دستورکار این جلسه، رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است. 
پس از انتشار خبر نشست امروز در وین اعلام شد که هیأت آمریکا نیز در وین حضور خواهد یافت. مقامات ایرانی بلافاصله بعد از انتشار این خبر اعلام کردند که هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا ندارند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امروز (سه‌شنبه) با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای از آمریکا در نشست کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط با آن شرکت نخواهد کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کرد که هیچ گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا در دستورکار هیأت ایرانی نیست و  مذاکرات صرفا درچارچوب‌ برجام و با حضور نمایندگان ایران و کشورهای ۱+۴ خواهد بود.
مقامات ایرانی در آستانه نشست همچنین اعلام کردند تحریم‌های آمریکا تماما باید برداشته و لغو آنها راستی‌آزمایی شود و پس از آن است که ایران اقدام می‌کند. /فارس/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false