×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا ویروس چگونه جهش یافته است؟


پایگاه خبری پژواک لرستان/ آنالیز ژنوم کرونا ویروس گرفته شده از ۷،۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به محققین کمک کرده تا بتوانند الگوهای گوناگونی ژنوم ویروس را کشف کنند و به این ترتیب، به ساخت دارو و واکسن این ویروس نزدیک‌تر شوند.
در این مطالعه که در موسسه‌ی ژنتیک دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، دانشمندان توانسته‌اند ۲۰۰ جهش ژنتیکی را در کرونا ویروس جدید کشف کنند. آن‌ها تاکید می‌کنند که این شواهد نشان می‌دهد ویروس قدرت سازگاری بالایی با بدن میزبان خود دارد.

دانشمندان می‌گویند که بخش اعظمی از گوناگونی ژنتیکی کرونا ویروس جدید در کشورهایی که بیشترین آسیب را از این ویروس متحمل شده‌اند، قابل مشاهده است و به این ترتیب مشخص می‌شود که هیچکدام از این کشورها نتوانسته‌اند به سرعت اولین بیمار مبتلا را شناسایی کنند و ویروس توانسته به راحتی در بدن افراد مختلف به تکامل برسد.
نتایج یافته‌های این دانشمندان در مجله‌ی Infection, Genetics and Evolution منتشر شده و در آن تاکید شده است که این ویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ گسترش یافته، ولی کسی از وجود آن اطلاع پیدا نکرده است.

آنالیز گوناگونی کرونا ویروس جدید در کشورهای مختلف، دانشمندان را به ۱۹۸ جهش جدید از ویروس رسانده است. پروفسور «فرانکیس بالوکس» از همکاران این تحقیق، می‌گوید: «همه‌ی ویروس‌ها به‌طور طبیعی جهش می‌یابند. جهش را نمی‌توان چیز بدی دانست. هنوز نمی‌دانیم که کرونا ویروس جدید دارای جهش سریع‌تر یا کندتر از حد انتظار است، بنابراین نمی‌توانیم ثابت کنیم که کشندگی و شیوع این ویروس در حال کم شدن است یا روز به روز افزایش می‌یابد.»

تغییرات ژنتیکی کوچک که جهش نامیده می‌شوند، در همه‌ی بخش‌های ژنوم ویروس رخ نمی‌دهد و برخی از بخش‌های ژنوم تغییرات بسیار کمی را متحمل می‌شوند. محققین اعتقاد دارند که همین بخش‌ها بهترین اهداف برای ساخت دارو و واکسن هستند.
پروفسور بالوکس می‌گوید: «یکی از چالش‌های اصلی در راه ساخت دارو و واکسن این است که با بروز جهش ژنتیکی در ویروس، ممکن است دارو و واکسن کارآمدی خود را از دست بدهند. اگر بتوانیم بخش‌هایی از ویروس که کمتر جهش دارند را هدف قرار دهیم، با چالش‌های کمتری مواجه می‌شویم.»

دانشمندان در این مطالعه نتیجه‌گیری کرده‌اند که کرونا ویروس کنونی دارای رگه‌هایی از سال ۲۰۱۹ درون خود است و در اواخر آن سال از حیوانات به بدن انسان‌ها وارد شده است. بنابراین مدت‌ها قبل از کشف شدن در حال گسترش بین انسان‌ها بوده و روز به روز جهش‌های مختلفی از خود را تجربه کرده است. در برخی از کشورها از جمله بریتانیا، گوناگونی ویروس برابر با همه‌ی دنیا است و نشان می‌دهد این ویروس توسط چندین و چند نفر مستقلاً وارد بریتانیا شده است و فقط توسط یک فرد محدود، وارد این کشور نشده است.

دانشمندان نتایج تحقیقات خود را به صورت یک اپلیکیشن آنلاین در دسترس همه قرار داده‌اند که بقیه‌ی جهانیان نیز بتوانند ژنوم کرونا ویروس جدید را بررسی کنند، شاید بتوانند در زمینه‌ی ساخت دارو و اکسن کارآمد همیاری کنند.مجله ایلیاد

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false