×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کشف «دکمه» خاموش سازی ژن موثر در سرطان سینه توسط یک محقق ایرانی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ پژوهش جدیدی در زمینه سرطان پستان در آمریکا انجام شده که در آن دانشمندان از یک دستاورد احتمالی در این زمینه و همچنین کشف «دکمه» ژنتیکی برای غیرفعال کردن این سرطان سخن به میان آورده اند. این پژوهش توسط محققان دانشگاه Tulane در نیواورلئان آمریکا انجام شده و در آن محققان ژن مرتبط با شدیدترین شکل سرطان پستان را کشف کرده اند و همچنین راهی برای «خاموش کردن» این ژن و توقف پیشروی سرطان پیدا کرده اند.
در این پژوهش تمرکز روی سرطان پستان سه گانه منفی (یا به اختصار TNBC) قرار داشت که شدیدترین شکل سرطان پستان به شمار می رود؛ نوع خاصی از بیماری که درمانش دشوارتر است و شانس زنده ماندن مبتلایانش پایین تر.
دانشمندان در این تحقیق نقش دو ژن خاص به نام های Rab27a و TRAF3IP2 را در بیماران بررسی کردند. آنها متوجه شدند که با متوقف کردن این دو ژن و خارج کردن آنها از وضعیت عملیاتی، به نتایج مثبتی در بیماران مبتلا به سرطان پستان دست پیدا می کنند.

سرطان پستان
طبق مقاله ای که در همین رابطه منتشر شده با خاموش کردن ژن TRAF3IP2، به مدت یک سال از آغاز درمان دیگر متاستاز سرطان پستان در بدن بیماران رخ نمی دهد (منظور پخش شدن و گسترش سلول های سرطانی در دیگر نواحی بدن است). محققان همچنین دریافتند که با محدود کردن این ژن رشد تومور نیز متوقف شده و تومور تا سطحی که دیگر قابل تشخیص نباشد کوچک می شود.

گفتنی است که این نتایج در مدل های حیوانی به دست آمده و نه انسان. با این حال نتایج این تحقیق به قدری امیدوارکننده بوده که محققان از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست کرده اند مسیر را برای آزمایشات بالینی این روش برایشان هموار نماید.

دکتر رضا ایزدپناه محقق ایرانی و سرپرست این پروژه در این باره گفته است:
یافته های ما نشان میدهند که هر دوی این ژن ها در رشد سرطان پستان و متاستاز نقش ایفا می کنند. گرچه با هدف قرار دادن ژن Rab27a توانستیم پیشرفت رشد تومور را به تاخیر بیاندازیم اما این کار تاثیری در گسترش ذرات ریز سلول های سرطانی یا میکرومتاستاز نداشت. در مقابل اما با خاموش کردن ژن TRAF3IP2، هم رشد تومور و هم گسترش آن را متوقف کردیم. این کشف هیجان انگیز نشان داد که ژن TRAF3IP2 میتواند در درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار بگیرد.دیجیاتو

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false