×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عیاران رنج و عطاران فرهنگ: نامه ی عبدالرضا شهبازی فعال فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ امیدوارم در لرستان به شما خوش گذشته باشد، چون بسیار شنیده ایم مردم لرستان مردمی مهمان نواز و غیور هستند و این کلمه غیور چقدر ما را مأخوذ به حیا کرده برای گرفتن حق مان در ادوار و دولت های مخلتف راست، چپ، اصول گرا، اصلاح طلب و انقلابی و مردمی اگر این طور نبود قطعا وزرای فرهنگی دولت های پیش از شما می بایست این مرکز فرهنگی(کتابخانه مرکزی خرم آباد) را افتتاح می کردند نه بیست و دو سال به درازا بکشد.

با نکته دوم هم زیاد کار ندارم در خصوص این که در فضای رسانه ای لرستان دیدم که گفته بودند در همین دولت این کتابخانه برای بار دوم است که دارد افتتاح می شود، زیرا این عمل را کاری عادی در همه دولت ها می دانم و برایت مثال ملموس تری می زنم. در حوزه صنعت، کشاورزی و سلامت هم با این مشکل ما مواجه هستیم، مثلا یک بیمارستان را افتتاح می کنند و بعد از یک سال بخشی از آن را برای افتتاح آماده می کنند و این روند ادامه دارد تا برای خرید دستگاه تست قند خون آزمایشگاه همان بیمارستان یک مراسم افتتاح به مناسبتی می گیرند. پس برای دوباره افتتاح کردن این کتابخانه هم بر شما ایرادی وارد نیست چون اساس کار ایراد دارد.

اما نکته سوم که کمی حال مرا دگرگون کرد گلایه شما از نبود کتابفروش های بزرگ در استان ها بود. جان برادر استان های دیگر را نمی دانم ولی در همین استان لرستان مردمی که در زیر چرخ های فقر و نداری در حال خرد شدن هستند قطعا دل و دماغی برای کتاب خواندن ندارند با این حساب هم در سال های نه چندان دور کتابفروشی های معتبر و بزرگی در همین شهرستان خرم آباد بوده که یا تعطیل شده اند یا در آستانه تبدیل شدن به فست فوتی، لوازم آرایشی و یا عطاری هستند.

آقای وزیر کتاب خواندن برای مردمی است که طبق شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  هشت ساعت کار، هشت ساعت تفریح و سرگرمی و هشت ساعت استراحت و خواب دارند نه جوانان و مردم لرستان که بیشتر وقت شان را صرف پیدا کردن کار و امرار معاش می کنند تا بتوانند تنها فرداهای دیگری را ببیند!

جناب وزیر  لرستان شیوه مدیریت  فرهنگی اش از شیوه های مدرن مدیریتی به شیوه های سنتی بیشتر گرایش دارد درست مثل دردهای مردمش که دیگر به داروهای شیمیایی جواب نمی دهد و دست به دامن عطاران و گیاهان دارویی شدیم برای درمان این درد مزمن! فرهنگ را می گویم.

اما نکته ای دیگر جناب آقای وزیر این بار خرسندم که حداقل در این دوره متولیان فرهنگی ما باز هم کج سلیقی نکردند که کلاه نمدی بر سر شما بگذارند و عکس های یادگاری بگیرند برای دوران  بازنشستگی شان و آلبوم خاطراتشان را پر از صحنه های دیدنی بکنند.

آقای وزیر حال فرهنگ لرستان خراب است بیشتر از آن که تصورش کنی. این خرابی حال را می توان از جسم بی روح موسیقی، شعر، هنرهای تجسمی و دیگر هنرهای آن در این روزها و سال ها ببینید.

روزگاری همین لرستان که شما نگران نداشتن کتابفروشی در آن هستید مرکز برگزاری جشنواره های ملی داستان، شعر و موسیقی بوده است یاد جشنواره ملی کمانچه نوازان ایران در خرم آباد بخیر!

آقای وزیر اگر بنویسم تا فرداهای دور از داشته هایمان خواهم نوشت داشته های که دیگر به رنگ فراموشی در آمده اند. این فراموشی را در میان مردم سراغ نگیر از متولیان و مدیران فرهنگی ات بپرس چرا؟منبع هفته نامه سیمره سه شنبه چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۲

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false